Selasa, 17 April 2012

aku harus kuat..,,

"malam nie ada darul syifaa'.. awk pergi tak?" teriak seorang kawan serumahku... sayup2 kedengaran suaranya dari bawah. aku sedang membasuh kain yang makin memenuhi baldi kecil aku. 
"ya Allah... lupa!"



aku terlupa malam ni ada kuliah darul syifaa'... aku menagguhkan projek aku untuk membasuh kain. aku keluar dari bilik mandi. terus kol teksi. alhamdulillah, pak cik Hanif pemandu teksi yang setia untuk rumah kami free untuk hantar aku ke maktab.

hmm.. alhamdulillah, aku nekad untuk pergi darul syifaa'. risau dan bimbang juga aku. ini merupakan kali pertama bagi aku keluar malam seorang diri. aku terpaksa. namun aku gagahi jua kaki dan hatiku... aku belum dikurniakan rezeki untuk mempunyai kenderaan seperti kawan-kawan yang lain. mungkin ada perancangan yang lebih baik dari Allah buatku.

aku sampai maktab lebih kurang pukul 8.30 malam. setelah sampai di maktab, aku menuju ke masjid untuk menunaikan solat isyak sebelum ke kuliah. kedengaran sayup2 suara penceramah yang petah menyampaikan syrahan hadis.. sudah lama aku tidak mendengar ceramahnya sejak aku tinggal di rumah sewa. 

ketika di dalam kuliah, banyak pula cerita pelik yang ustaz ceritakan. huh! doh le aku balik naik teksi sorang2 malam tu,,.. hadoi.... Allah jea tahu peasaan aku!!!!!!!!!!!! rasa nak jerit sorang2... ya Allah.. time tu lah aku niat betul2, semoga kehadiran aku tidak sia2 disisi Allah,.. memang terasa pengorbanan untuk belajar bila berada dalam keadaan susah. 

ketika kuliah masih berjalan, aku masih sibuk menelefon pak cik teksi. malangnya pak cik hanif habis kerja awal malam ini. hmmm... pak cik mana lah yang boleh percaya malam2 macam nie,,..????? ya Allah... aku sorang2 pulak tu....



aku meminta no telefon dengan seorang rakan dan kami pernah naik dengan pak cik nie waktu siang. alhamdulillah. pak cik boleh amik aku kat maktab. bila keluar dari kuliah, semua pelajar terus balik hanya tinggal aku dan beberapa orang pelajar lagi yang baru keluar dewan. suasana maktab gelap sangat,,, huhh.,,, rasa nak jerit sorang2... alhamdulillah pak cik datang awal,, 

"sorang jea?" tanya pak cik teksi tersebut.
"ha'aa" jawab aku. dalam hati nie, risau dan bimbang yang teramat sangat. TAWAKKAL aku cukup tinggi time tu. hanya pada Allah aku berserah. kalau apa2 belaku kat aku, xda sapa2 yang tahu. ya ALLAH......



jalan untuk ke rumah aku ada dua.. satu jalan ikut kilang dan satu lagi jalan ikut laluan biasa digunakan oleh orang ramai.

"eh, pak cik silap lalu sini pulak...." kata pak cik teksi setelah melalui jalan kilang. gelap. sunyi. tak da sapa2. 

terdiam aku seketika. zikir tak henti2. macam2 andaian aku. teingat macam2 cerita dalam paper tentang pemandu teksi. ya ALLAH..........................................................................................................

tak boleh nak gambarkan perasaan aku time tu......

TAKUT.
BIMBANG.
TAWAKKAL.
FIKIR BUKAN2.
MACAM2 ANDAIAN.

banyak btul yang bemain difikiran dan perasaan.. ya Allah...


alhamdulillah.. akhirnya sampai ke rumah. 
"ya Allah,, peluklah aku dengan rahmat dan kasih sayang-MU.. aku mengadu pada manusia, namun mereka semua tak ada apa2,.. mereka tak faham. tak sama macam KAU faham perasaan aku.. hanya pada-,MU aku berserah.."

"jangan tinggalkan aku sorang2, ya Allah.. aku takut... jangan tinggalkan aku... jangan tinggalkan aku...."




Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO theproperty-developer

0 ulasan:

Catat Ulasan

~ beRsyuKurLah

~ tik tok tik tok ~

Daisypath Anniversary tickers